Holiday Clubs, fietstocht en safari in Botswana - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Mirjam - WaarBenJij.nu Holiday Clubs, fietstocht en safari in Botswana - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Mirjam - WaarBenJij.nu

Holiday Clubs, fietstocht en safari in Botswana

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

08 Mei 2014 | Zambia, Livingstone

Hallo lieve allemaal!

Ondertussen ben ik alweer over de helft van mijn reis, wat een raar idee! Vorige week heb ik ontzettend veel gedaan, ik zal proberen om een beetje een beknopte beschrijving te geven.

Het was de eerste week van de Holiday Clubs op een andere school: Mwandi. Bij aankomst staan er al een hoop kinderen te wachten, die als ze onze bus zien allemaal gaan rennen, zwaaien, springen en roepen: “Muzungu-bussie!!” (Vertaling: bus met blanken.) Dat is meteen een groot verschil met de Linda school van vorige weken, er komen hier véél meer kinderen naar de Holiday Clubs. Afgelopen woensdag hadden we er zelfs 85! Best moeilijk om te handelen soms, want de leeftijden lopen uiteen van 2/3 tot ongeveer 15 jaar. Met deze grote aantallen kunnen we ook niet echt bijzondere knutselopdrachten doen, want daar hebben we niet genoeg materiaal voor. (Vanaf vandaag mogen we zelfs geen papier meer gebruiken, omdat we deze week al een half pak hebben gebruikt. Dit zou je je in NL toch niet voor kunnen stellen?) We spelen dus vooral spelletjes buiten, we kleur(d)en veel, prentenboeken voorlezen, etc. Vandaag heb ik bijvoorbeeld het boek van Elmar de olifant voorgelezen, fantastisch om de grote betrokkenheid van zo’n grote groep kinderen te zien. Dat geeft mij kippenvel!

Vorige week donderdag was het laborday (dag van de arbeid) in Zambia, een vrije dag voor iedereen! We zijn deze dag gaan fietsen naar de watervallen (de kant van de watervallen die ik nog niet gezien heb). Vanaf een grote brug op de grens tussen Zambia en Zimbabwe kun je de watervallen heel goed bekijken, prachtig! Verder heb je daar hele mooie kliffen en rotsen. ’s Avonds zijn we teruggegaan naar één van deze uitzichtpunten om daar met z’n allen te barbecueën bij zondersondergang. Een mooiere plek om te barbecueën kun je je niet wensen!

Dan nu: onze safari naar Chobe in Botswana! Ondanks dat ik al eens op safari ben geweest, was het GEWELDIG! Allereerst hebben we een bootsafari gedaan over de Chobe-riber. Hier hebben we de eerste dieren gezien: een hele groep nijlpaarden van heel dichtbij. Daarnaast hebben we vanaf de boot nog andere dieren gezien op het land: olifanten, impala’s, krokodillen, grote eagles en mooie gekleurde vogeltjes. Na de bootsafari hebben we een gewone gamedrive gedaan, waarbij we nog meer dieren hebben mogen aanschouwen: een grote groep olifanten (50!) die aan het badderen waren in de rivier, buffels, giraffes, pumba’s, etc. Het hoogtepunt waren de leeuwen die om onze auto heenliepen: 2 vrouwtjes en 5 kleintjes. De mannetjesleeuw hebben we van een afstand mogen bewonderen.
We hebben geslapen in tenten midden in het park. Best avontuurlijk, want ’s nachts kon je de wilde dieren in het park horen rondlopen. (Haha, ik durfde dan ook écht niet naar de ‘wc’ ’s nachts. Er is trouwens niet echt van een wc te spreken, want ze hadden een gat in de grond gegraven en daar een tent omheen gezet.) Zondag hebben we nog 2 laatste gamedrives gedaan en daarna zijn we weer teruggegaan naar ‘huis’.

Deze week weer een week HolidayClubs in Mwandi. Ondanks dat ik de Holiday Clubs heel erg leuk vind, kijk ik er ook naar uit om vanaf volgende week echt te starten met het lesgeven. Volgende week krijgen jullie dus meer enthousiaste verhalen te horen!

Lieve groetjes,
Mirjam




  • 08 Mei 2014 - 18:04

    Marianne:

    Ik wil ook weer naar Afrika!!!!! Je schrijft het zo enthousiast! En dan volgende week weer heerlijk lesgeven. Doe je best en geniet en geniet van iedere dag!!!! Liefs en een heel dikke knuffel, mama

  • 08 Mei 2014 - 19:12

    Roel:

    Wat super voor je Mirjam! Super leuk om te lezen hoe leuk je het daar hebt en hoe erg je geniet!!!!

  • 08 Mei 2014 - 19:20

    Maud:

    Zooo leuk om te lezen Mirjam!!:) wat een ervaringen!! Geniet er van meid!

  • 08 Mei 2014 - 20:45

    Kiki:

    Lieve Mir,
    Wat maak je toch geweldige dingen mee. Ik ben echt jaloers op je.
    Prachtig wat je alleen mee maakt en ziet aan wilde dieren.
    Geniet ervan lieverd!!
    Ik mis je wel een klein beetje hier maar geniet maar lekker van je tijd daar ;)
    Xxx Dikke knuffel!!

  • 08 Mei 2014 - 21:04

    Johan:

    Hey Mirjam!
    Echt leuk om te lezen hoe erg je daar aan het genieten bent! Volgens mij begin jij je daar idd al een beetje 'thuis' te voelen :D Heel veel plezier met lesgeven volgende week, ik kijk uit naar je volgende verslag. Geniet er lekker van!!

    Gr. Johan

  • 08 Mei 2014 - 21:20

    Sanne:

    Ha lieve zus!!

    Ik ben zo ontzettend blij om te lezen hoe erg je het naar je zin hebt daar!! Ik ben wel een beetje jaloers op je!

    Geniet er van en natuurlijk ook van het lesgeven volgende week!! Ik ben super trots op mijn Super-Juf-Zus! :)

    Kus!!

  • 08 Mei 2014 - 22:47

    Hanny:

    Wow, ken deze beestjes alleen van een bezoek aan de Beekse Bergen. Geluksvogel.
    Wat gaat de tijd snel, zeker als je zulke geweldige dingen meemaakt.

  • 09 Mei 2014 - 12:38

    Gus:

    Wow Mirjam, wat een ervaringen!! Dit nemen ze niet meer van je af! Ik kijk weer reikhalzend uit naar je volgende verslag!
    Groetjes, O^O Gus

  • 09 Mei 2014 - 17:52

    Jules:

    Mirrie!
    echt geweldig om steeds te lezen dat je t zo goed naar je zin hebt! Het klinkt ook allemaal super gaaf. ik kan niet wachten om de verhalen en foto's van je te horen en zien ;). Voor jou gaat de tijd misschien snel voorbij, maar wij moeten het hier alsnog een maandje zonder je doen, afzien haha!

    xx Je huisgenootjes

  • 22 Mei 2014 - 20:23

    Ina:

    Hoi Mirjam,

    Ik vind de reisverslagen helemaal top. Ik liep even wat achter met lezen omdat ik het zowel op school als thuis nogal druk had. De foto's zijn ook erg mooi. Het blijkt dus echt zo te zijn dat plaatjes je het verhaal mee kunnen laten beleven. Geniet van de tweede helft en het lesgeven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

6 april stap ik in het vliegtuig om mijn droom waar te maken: 2 maanden vrijwilligerswerk doen in het onderwijs van Zambia. Ik zal samen met andere vrijwilligers verblijven in de stad Livingstone, op een paar kilometer afstand van de beroemde Victoria Falls. Via deze website zal ik proberen om jullie regelmatig op de hoogte te houden van mijn avonturen. Veel leesplezier! Groetjes, Mirjam

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 489
Totaal aantal bezoekers 9057

Voorgaande reizen:

06 April 2014 - 03 Juni 2014

Zambia!

Landen bezocht: