Mijn tweede week in Zambia! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Mirjam - WaarBenJij.nu Mijn tweede week in Zambia! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Mirjam - WaarBenJij.nu

Mijn tweede week in Zambia!

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

18 April 2014 | Zambia, Livingstone

Hallo lieve allemaal,

Het is alweer een poosje geleden dat ik wat op mijn website heb geplaatst. Jullie zijn natuurlijk allemaal heel nieuwsgierig hoe het mij vergaat, helaas is het internet zo traag dat het lastig is om heel regelmatig een stukje te plaatsen.

Afgelopen weekend zijn we voor het eerst naar The Victoria Falls geweest: WAUW!!!!! Wanneer je aankomt zie je een heleboel mensen helemaal doorweekt van de watervallen terugkomen: “zouden we echt zo nat worden?” Haha, het antwoord is zeker weten ‘ja’! De nevel van de watervallen draagt zo ver dat het lijkt alsof het kei hard regent. Zonder veel te kunnen zien hebben wij ons dus een weg gebaand door de stromende ‘regen’. Het geluid van de watervallen is gigantisch, heel gaaf om dit mee te mogen maken. Tijdens de wandeling zijn we een hoop bavianen tegen gekomen. Best eng om die van zo dichtbij te zien. (Zeker toen ze helemaal wild werden van een jongetje met lollies in zijn hand.)
Woensdagavond ben ik weer terug geweest naar de watervallen om The Luna Rainbow te bekijken. Door de volle maan zie je in de nevel van de watervallen een heldere regenboog. We moesten lang wachten tot de wolken voor de maan weg waren, maar daarna hadden we een prachtig uitzicht!

The Holiday Clubs van deze week stonden geheel in het teken van de olympische spelen. Het was erg leuk, maar ook erg chaotisch met zo’n grote groep kinderen. Veel kinderen komen te laat omdat ze eerst nog thuis moeten helpen. Dinsdag hadden we bv. aan het begin van de ochtend maar 15 kinderen en aan het eind 50. Na een poosje laten we geen kinderen meer binnen, waardoor er een hoop kinderen langs de kant van het sportveld staan te kijken en te spelen: chaos!! Haha, ondanks de chaos heb ik er wel erg van genoten! Ik vind het fantastisch om de te zien dat deze kinderen zo blij zijn met de kleine dingen. Ze vonden het bijvoorbeeld helemaal geweldig om foto’s te bekijken van de olympische spelen op een kleine laptop. In Nederland is een digibord soms nog niet eens interessant genoeg… Alle kinderen vertegenwoordigden een land: Holland, Germany, Spain and Zambia. We hebben vlaggen gemaakt en ze woordjes geleerd van het land dat ze vertegenwoordigen.
Aan het eind van de week hebben alle kinderen een zelfgemaakte medaille gekregen, wat waren ze trots!

De middagen heb ik deze week besteed bij the reading club, adult literacy club, old peoples home en building. Bij de reading club waren geen kinderen (tsja.., Afrika), waardoor we heel gezellig hebben gespeeld met wat kinderen uit de buurt. We hadden wat boekjes, ballen, papier, potloden en krijt meegenomen, waarmee de kinderen zich prima hebben vermaakt. Vooral de boeken waren erg in trek, want echte leesboeken zien ze bijna nooit…
Bij de adult literacy club hebben we onder een boom 5 volwassenen les gegeven. Ze moesten een test maken, die véél te moeilijk voor ze was. Het overschrijven van één zin duurde al 5 minuten omdat ze totaal nog niet weten hoe ze moeten schrijven en spellen. Voor iedere letter die ze opschrijven moeten ze dus weer op het bord kijken om te zien hoe je het schrijft. En dan moeten ze een test maken over bijvoeglijke naamwoorden en leestekens. Het onderwijs steekt hier echt heel anders in elkaar…
The old peoples home vond ik dit keer al een stuk leuker dan de vorige keer. De eerste keer dat ik er was was ik zo geschokt over de omstandigheden waarin deze mensen leven, dat ik er minder van kon genieten. Nu kon ik meer inzien dat de aandacht die we aan de mensen geven, erg fijn voor ze is. Ik heb met een paar oudjes memory gespeeld, boeken gelezen en gekletst.
Gisteren hebben we geholpen met het bouwen van een ziekenhuis. We hebben bakstenen gesjouwd zodat de bouwvakkers de muren konden maken. Na ongeveer 100 stenen hadden ze genoeg en wisten ze niet meer wat we konden doen. We zijn daarom maar in de zon gaan zitten. Niet echt een straf, maar je voelt je wel nutteloos. Ik ben hier om te helpen!

Dit (lange) weekend gaan we met een groep naar Bovu Island. Hier heb ik totaal geen telefoon of internetbereik, dus als jullie me willen bereiken: dat kan niet dit weekend! ;)

Ik ga proberen snel mijn volgende verslag te schrijven! Dus, tot snel!!

Heel veel liefs,

Mirjam

  • 18 April 2014 - 12:02

    Marianne:

    Het is zo leuk om te lezen!! Ik beleef het helemaal mee. Na het weekend hoor ik wel weer hoe Bovu Island was. Ik heb al even op internet gekeken. Dat wordt ook vast weer heel erg bijzonder. Geniet en maak er iets van! Dikke knuffel!!

  • 18 April 2014 - 12:20

    Tjeerd Dickhoff:

    Wat leuk om te lezen, allemaal!
    Wat moet het ontzettend dankbaar werk zijn om daar zo met die mensen bezig te zijn.
    En leuk dat je er nog leuke dingen naast kunt doen.

    Groetjes en kijk weer uit naar het volgende verhaal!

  • 18 April 2014 - 12:31

    Sanne En Johan:

    Ha lieve zus!!

    Echt geweldig wat je daar allemaal meemaakt! Die watervallen zien er heel erg indrukwekkend uit! Heel erg veel plezier op Bovu Island dit weekend! Geniet er van!!

    Liefs,
    Sanne en Johan

  • 18 April 2014 - 14:33

    Gus:

    Hoi Mirjam,

    Ik heb weer met heel veel plezier je verslag gelezen! En kijk nu al weer uit naar het volgende! Ik weet zeker dat je goed werk doet en geniet van alles wat er op je pad komt!

    Lieve groet,
    O^O Gus

  • 18 April 2014 - 15:59

    Marinka:

    Hey Mirjam,

    Wat een mooie dingen die je meemaakt. Leuk om het te lezen en het zo ongeveer voor me te zien.
    Veel plezier en ik wacht op je volgende verslag!!

    Groetjes Marinka

  • 18 April 2014 - 18:54

    Hanny:

    Tjé, wat indrukwekkend zijn de watervallen.
    Geniet van je lange weekend, ben benieuwd wat je weer voor moois te melden hebt.
    Als ik dat zo lees zijn denk ik: wat zijn we in hier Nederland behoorlijk verwend met het onderwijssysteem.

  • 21 April 2014 - 13:42

    Hanneke Smouter:

    Lieve Mirjam,

    Leuk om mee te mogen genieten van jouw ontwikkelingservaringen. het is mooi om te ervaren dat je alles wat je nu mee mag maken weer door kunt geven aan de kinderen in Nederland als juf van een nieuwe wereldgeneratie kinderen die voor de toekomstige wereld zorg zal gaan dragen....een prachtige missie.

    Liefs, Hanneke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

6 april stap ik in het vliegtuig om mijn droom waar te maken: 2 maanden vrijwilligerswerk doen in het onderwijs van Zambia. Ik zal samen met andere vrijwilligers verblijven in de stad Livingstone, op een paar kilometer afstand van de beroemde Victoria Falls. Via deze website zal ik proberen om jullie regelmatig op de hoogte te houden van mijn avonturen. Veel leesplezier! Groetjes, Mirjam

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 651
Totaal aantal bezoekers 9060

Voorgaande reizen:

06 April 2014 - 03 Juni 2014

Zambia!

Landen bezocht: