Mijn eerste week in Zambia! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Mirjam - WaarBenJij.nu Mijn eerste week in Zambia! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Mirjam - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week in Zambia!

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

12 April 2014 | Zambia, Livingstone

Ondertussen ben ik alweer een week in Zambia, de tijd vliegt! In deze korte tijd heb ik al een heleboel nieuwe indrukken op gedaan.
Allereerst zal ik jullie een beetje uitleggen wat ik hier eigenlijk aan het doen ben:
Iedere ochtend doe ik het ‘teaching project’. Ik ga dan naar een school om de kinderen daar les te geven en de leerkracht te ondersteunen. Vanaf volgende week is het 4 weken vakantie voor de kinderen, en dan kan er natuurlijk niet lesgegeven worden. Daarom gaan we dan ‘holiday clubs’ organiseren. Dit schijnt erg leuk te zijn, en je kunt hier je creativiteit volop in kwijt: vaak wordt er een thema bedacht en wordt dit met de kinderen uitgewerkt door allerlei spelletjes, knutselopdrachten, sportopdrachten, etc. Ik heb hier erg veel zin in!
Verder gaan we iedere middag aan de slag bij een ‘community project’. Gedurende de week doe je verschillende projecten, zoals: the old literacy club, old peoples home, art club, reading club, farming, etc… In dit blog zul je deze projecten regelmatig tegenkomen, dus dan wordt vanzelf duidelijk wat ik precies moet doen.

De eerste dag dat ik hier was moest ik vooral bijkomen van de lange reis van bijna 24 uur… (Amsterdam-Frankfurt-Johannesburg-Livingstone) In het huis zijn nog 9 andere vrijwilligers, wat heel gezellig is. (Mensen uit Engeland, Amerika, Duitsland, Nederland, Zwitserland.) In de middag zijn we naar de old literacy club gegaan. Hier leer je volwassenen Engels. Erg leuk om te doen, maar het is wel meteen te merken dat het onderwijs hier heel anders in elkaar steekt...
De tweede dag zijn we voor het eerst naar ‘Linda School’ gegaan. Hier zouden we lessen gaan geven, en wat lessen bekijken. Helaas was de hoofdteacher er niet waardoor we nog niets konden doen… (Ja, we zijn echt in Afrika!) Daarom hebben we meegedaan aan het sportproject, zij geven de klassen van verschillende scholen in de omgeving gymles. Het was ontzettend leuk om met alle kinderen spelletjes te spelen, te rennen en te kletsen. Alle kinderen zijn zo verbaasd over mijn lengte, mijn haar en mijn huidskleur. Verder vinden ze het heel moeilijk om mijn naam uit te spreken, want in Zambia spreken ze de R uit als een L: ik heet hier dus Miljam, haha! Om 11:00 uur kwam dan eindelijk de onderwijzers. Ze heeft ons de school laten zien, wat op zich ook al heel indrukwekkend is. Daarna hebben we een rekenles van ‘grade 6’ meegemaakt. In de klas zitten kinderen van allerlei verschillende leeftijden, en van allerlei verschillende niveaus. Het viel me op dat de kinderen er helemaal niets van snappen wat ze doen, het inzicht is er totaal niet! De leerkracht dicteert, en zij doen het na. ’s Middags ben ik naar the old peoples home geweest. Hier was ik écht heel erg van onder de indruk. Er leven daar allemaal oude mensen, die op de straat niemand hebben om voor ze te zorgen. Het zag er schokkend uit: de mensen zijn erg slecht verzorgd, er wordt over sommigen gezegd dat ze gek zijn (waarschijnlijk zijn ze gewoon dement) en veel mensen zijn ziek. Met de mensen die wilden hebben we spelletjes gespeeld en boeken gelezen.
Donderdag zijn we weer naar de Linda School gegaan. We hebben eerst een les ‘biologie’ bekeken. Na 45 minuten liep de leerkracht gewoon weg omdat zijn les klaar was. Voor ons was het dus improviseren wat we dan gingen doen… Ik heb de kinderen wat Nederlandse woordjes geleerd en foto’s laten zien van Nederlandse dingen zoals tulpen. Verder heb ik ze een liedje geleerd en hebben we buiten spelletjes gespeeld. Niet echt hoogstaand lesgeven dus, maar omdat het bijna vakantie is, is dat niet erg. De kinderen genieten er in ieder geval heel erg van! (Ik ook!)
In de middag zou ik met een andere vrijwilliger naar de Art Club gaan, waar je met de kinderen gaat knutselen. Dit doen ze bijna nooit, dus dat is voor hun heel bijzonder. Helaas kwamen er geen kinderen (waarschijnlijk denken ze dat het al vakantie is), waardoor we met het busje naar de ‘reading club’ zijn gebracht. Hier leren de kinderen lezen. Omdat ook dit de afsluiting was vlak voor de vakantie hebben we met de kinderen vlaggetjes gemaakt met op iedere vlag een letter van het alfabet. Erg leuk!

Gisteren hebben we in de ochtend de Holiday Clubs van volgende week voorbereid. We gaan een themaweek doen die in het teken staat van de olympische spelen: veel sporten, spelletjes spelen, leren over verschillende landen, knutselen, etc.. Hier volgende week meer over!
In de middag zijn we naar een community farm gegaan waar we hebben geholpen met het planten van groentes. Ook dit gaat hier echt op zijn Afrikaans: lekker langzaam! In NL waren we binnen 30 minuten klaar geweest, nu hebben we er 2 uur ‘gewerkt’, haha!
’s Avonds zijn we met z’n allen naar een kroeg geweest in Livingstone. Na een half uur viel de elektriciteit uit, we hebben dus gezellig gekroegd bij kaarslicht!

Dit weekend doen we het vooral even rustig aan om alle indrukken een beetje te verwerken... Vandaag hebben we de markten op Livingstone bekeken en morgen gaan we met heel de groep brunchen bij The Victoria Falls. Hier heb ik heel veel zin in!

Hopelijk horen jullie snel weer meer van me! (Helaas is het internet in het huis niet altijd even betrouwbaar, dus ik heb nu maar even in internetcafe opgezocht.)

Heeeel veel groetjes vanuit Zambia!!

  • 12 April 2014 - 17:42

    Bas:

    Ha Mirjam,

    Een prachtig verhaal hoor van zo'n eerste week. Je ziet op de foto's dat je echt volop geniet.
    Verder is het heel erg herkenbaar. Het lijkt net of je foto's van Uganda ziet.

    Dikke kus,

    Pappa

  • 12 April 2014 - 23:37

    Maaike:

    Hai Milletje :),

    wat een indrukken voor zo'n eerste week. Wat een leuke foto's met jou en de kindertjes. Geniet van een rustig weekend.

    XX Maaike

  • 13 April 2014 - 09:10

    Koos En Astear:

    Mirjam,
    Erg leuk om je belevenissen te lezen. We hopen dat je kan genieten van alles. Niet te hoge verwachtingen hebben wat je kan doen , dan krijg je een wereldtijd.
    Groeten van koos , Astear, Rahel, Ruth, David en Helen ze zijn jaloers op je.

  • 13 April 2014 - 19:31

    Marianne:

    Ha lieve dochter!!

    Ik ben nu al benieuwd naar je volgende verslag. Echt leuk om te lezen en ik ben heel trots op wat je daar allemaal doet. Ik wil ook graag je foto's zien van de watervallen!!!

    Heel veel liefs en dikke knuffels,

    mama

  • 14 April 2014 - 11:57

    Gus:

    Hoi Mirjam,

    Wat heb je een geweldig leuk verslag geschreven van je belevenissen. Prettig te lezen!
    Wat zal het moeilijk zijn om te zien dat er een juf staat die lesgeeft zonder dat de kinderen er iets van snappen. Daar gaat je onderwijshart toch sneller van kloppen. En heerlijke lieve, ondeugende bruine snoetjes. Wat een (levens-)ervaringen doe je op. Geniet ervan!
    Lieve groet, O^O Gus

  • 14 April 2014 - 12:24

    Sanne:

    Ha lieve zus!!

    Echt bijzonder dat je dit allemaal mee kunt maken! Ik ben jaloers op je en ook erg trots! Geniet er van!!

    X Sanne

  • 14 April 2014 - 13:29

    Johan:

    Hey Mirjam,

    Heerlijk om te lezen en ook te zien dat je zo aan het genieten bent. Volgens mij kan het niet anders dan dat jij een supertijd gaat hebben daar! Stiekem ben ik best wel jaloers naar het 'op zijn Afrikaans' werken ;) Inmiddels is je rustige weekend al weer voorbij maar volgens mij, van wat ik heb gehoord (a), heb je daarvan ook genoten. Veel plezier deze week en ik kijk uit naar je volgende verslag!

    Gr, Johan

  • 16 April 2014 - 14:51

    Ingrid:

    Fijn om te lezen dat je het zo naar het zin hebt.
    Geniet ervan. Op het schooltje word je echt gevolgd. Zowel door de kids als door de collega's.

  • 16 April 2014 - 21:34

    Astrid:

    Hoi Mirjam!

    Leuk om je op deze manier te kunnen volgen hoor!
    Ik zie een goedlachse Mirjam (zoals altijd), dus dat is een goed teken!
    Heel veel plezier nog en ik lees graag hoe t verder met je gaat!

    Groetjes Astrid

  • 17 April 2014 - 09:37

    Jill:

    Wat leuk om te lezen wat je allemaal hebt gedaan en wat je eerste indrukken zijn. Ik kijk al uit naar je volgende verslag. Geniet er van. Groetjes jill

  • 17 April 2014 - 12:12

    Hanny:

    Hoi Mirjam,
    Wat een indrukken voor je deze eerste week. Je bent in je element en dat is te zien.
    Superleuk om je te volgen. Lekker genieten. Ben al weer benieuwd naar je volgende verslag.

  • 17 April 2014 - 14:01

    Ina:

    Hoi Mirjam,

    Leuk om te horen dat je al zo voortvarend gestart bent. Zo te horen is efficienty is iets dat in Livingstone nog niet helemaal doorgedrongen is. Ik denk dat ik zou proberen om daar de voordelen van te zien en er van te genieten in plaats van me eraan te ergeren. Natuurlijk zijn wij hier in Nederland van de klok en snel, snel, snel maar wie bepaald of dat beter is. Leuke foto's ook, dat werkt bij zo'n verhaal toch altijd heel verduidelijkend.
    Ik kijk al uit naar het volgende verslag.

    Groetjes Ina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

6 april stap ik in het vliegtuig om mijn droom waar te maken: 2 maanden vrijwilligerswerk doen in het onderwijs van Zambia. Ik zal samen met andere vrijwilligers verblijven in de stad Livingstone, op een paar kilometer afstand van de beroemde Victoria Falls. Via deze website zal ik proberen om jullie regelmatig op de hoogte te houden van mijn avonturen. Veel leesplezier! Groetjes, Mirjam

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 690
Totaal aantal bezoekers 9041

Voorgaande reizen:

06 April 2014 - 03 Juni 2014

Zambia!

Landen bezocht: